Aix-citing! - Reisverslag uit Aix-en-Provence, Frankrijk van Wouter Marinissen - WaarBenJij.nu Aix-citing! - Reisverslag uit Aix-en-Provence, Frankrijk van Wouter Marinissen - WaarBenJij.nu

Aix-citing!

Door: Wouter Marinissen

Blijf op de hoogte en volg Wouter

05 September 2015 | Frankrijk, Aix-en-Provence

Lieve lezers,

En toen was het ineens zover: mijn avontuur in Aix-en-Provence (Aix) ging beginnen! Na afscheid genomen te hebben van mijn vrienden en familie, was maandag 24 augustus de dag aangebroken, de dag van het vertrek. Het voelde een beetje dubbel toen ik 's ochtends de deur van het huis achter me dicht trok. Het besef dat ik hier een paar maanden niet zou komen (tenminste, daar ga ik van uit) borrelde naar boven. Toch had ik heel veel zin in m'n avontuur! Toen papa, mama, Lot, Jeroen en ik op Eindhoven Airport aankwamen, bleek al gauw dat ons vliegtuig dikke vertraging had. Ik zeg 'ons' vliegtuig, omdat Jeroen de eerste dagen met mij mee zou gaan naar Aix. Bovendien hadden Bob, één van mijn studiegenoten die ook in Aix gaat studeren, en zijn vriendin ook dezelfde vlucht geboekt. Na het afscheidnemen van pap, mam en Lot, besloten we maar een potje Yathzee te gaan spelen op het vliegveld. Zo vlogen de uren voorbij en konden we eindelijk vliegen!

We kwamen aan in Aix toen het al donker was. Hierdoor was me meteen wel duidelijk dat deze stad ontzettend mooi was! De lichtjes, de cafeetjes, de straten, de fonteinen, alles zag er sfeervol uit! Na onze koffers te hebben gedumpt in het appartement, gingen Jeroen en ik een hapje eten in de stad waar we hadden afgesproken met Bob, zijn vriendin en Resi en haar vriend. Resi is een andere studiegenoot van mij die ook in Aix gaat studeren. We hebben met elkaar die avond de stad nog wat verkend en ... natuurlijk wat wijntjes gedronken!

De dag erna (dinsdag) hebben Jeroen en ik samen de stad verkend. Ik werd meteen verliefd! Niet op Jeroen (want dat was ik al), maar ook op Aix zelf! Alles ziet er hier zo romantisch en pittoresk uit. Mooie huisjes, sfeervolle pleinen, leuke marktjes (waar je lekkere olijven kunt kopen). Lekker provençaals dus. Heerlijk! Ook zijn hier belachelijk veel fonteinen, in alle soorten en maten. Het zijn er zelfs zoveel dat er zelfs een app bestaat voor je telefoon waarmee je de fonteinen kunt zoeken op een stadskaart. Super grappig!

Op woensdag gingen we met z'n zessen naar Cassis, een prachtig badplaatsje met een haventje. Op het strand in het stadje zelf wilde je niet zitten, je moest al blij zijn als je er kon zitten, want het zag er zwart van de mensen. Daarom besloten we om vanuit het stadje naar Les Calanques te klimmen. Les Calanques zijn een soort van inkepingen in de rotsen. Ze zijn beeldschoon! Het was een hele klim om er te komen (zeker op je Birkenstocks) maar het was zeker de moeite waard! 's Avonds hadden we geen zin om te koken en zijn we met z'n zessen naar een hamburgerbar geweest in Aix die te vinden is op een super sfeervol en gezellig plein (Place des Cardeurs). Na het eten was het natuurlijk weer even tijd voor een wijntje!

Donderdag was een dag die de boeken in zal gaan als een kakdag. Niet vanwege eventuele diarree (want daar was geen sprake van, en als er sprake van zou zijn geweest, dan was er nog niks aan de hand geweest, want mama had me ongeveer zoveel diarreeremmers en pillen meegegeven dat heel Aix een halfjaar geen diarree zou krijgen). Nee, het was een kakdag, omdat we zooo lang moesten wachten voordat ik mijn kamer in kon. Het begon al met dat ik bij de incheckbalie aankwam om 13:00 uur en ik werd weggebonjourd door een ietwat onaardige meneer die zij dat het personeel een uur pauze ging houden. Volgens de brief die ik had gekregen zou het loket van 9-16 uur open zijn, maar dat bleek dus niet te kloppen. Toen hebben Resi, haar vriend, Jeroen en ik maar een spelletje gespeeld (dit keer geen Yathzee) om de tijd te doden. Na een uur konden we dan eindelijk inchecken! Dit ging lekker op de ouderwetse manier: met pen en papier. Niets kan hier digitaal, volgens mij weten ze geeneens wat dat is hier. De huur betalen moest ook meteen gebeuren, alleen dit was ook geen succes. Mijn bankkaart deed het niet op het betaalapparaat en ik was de code van m'n creditcard vergeten. Toch kreeg ik de sleutel, maar m'n ID-kaart werd ingenomen. Nadat papa de code had gevonden op m'n kamer in NL kon ik gaan betalen. Gelukkig ging dit goed. Maar toen bleek dat ze mijn ID-kaart kwijt waren geraakt in het kantoor. Niet heel gek, want dat kantoor lag vol bezaaid met papieren en allerlei andere troep. Mij werd verteld dat het mijn eigen verantwoordelijkheid was en dat ik toch maar eens wat beter moest zoeken. Na een halfuur kwam de onaardige meneer met mijn ID-kaart aanlopen, zonder ook maar z'n excuses aan te bieden.

Vrijdag was weer een dag van afscheid nemen. Dit keer van Jeroen. Op Aéroport Marseille is het niet helemaal droog gebleven. Ik vond het toch wel moeilijk om afscheid te nemen van Jeroen, en vooral ook omdat ik nu echt besefte dat het niet zomaar een vakantie in Frankrijk zou worden. Gelukkig hadden Resi, Bob en ik elkaar nog. We zijn meteen, na onze aanhang te hebben uitgezwaaid, de IKEA onveilig gaan maken! Het is namelijk zo dat mijn kamer naast de basisspullen niet was uitgerust met keukengerei etc. Dikke teleurstelling in de IKEA, want Zweedse balletjes waren daar niet verkrijgbaar voor mensen ouder dan 12 jaar. Merde.

Op zaterdag zijn we (Bob, Resi en ik) gaan stappen in Wohoo! Dit is een café waar veel buitenlandse studenten naartoe gaan om gezellig te kletsen en te drinken. Daar hebben we meteen veel mensen ontmoet, wat heel leuk was! Met een groot deel van deze studenten zijn we afgelopen zondag naar het strand in Marseille geweest. Dit duurt normaal ongeveer één/anderhalf uur om daar te komen, maar omdat we met zo'n grote groep waren en we elkaar daarom steeds kwijt waren, hebben we 3 uur over deze reis gedaan. Ondanks dat was het heel gezellig en was het heerlijk op het strand! Het is hier namelijk nog zo'n 25-30 graden met veel zon.

Maandag begon mijn talencursus. Deze duurde tot en met vrijdag en was ook met alleen buitenlandse studenten! De docent waarvan we les hadden was erg aardig en het was een fijne opfriscursus en wederom een mooie gelegenheid om nieuwe mensen te leren kennen. Ze komen hier werkelijk overal vandaan: Nieuw-Zeeland, Australië, Taiwan, Japan, Spanje, Italië, Noorwegen, Ierland, Engeland, België, je kunt het zo gek niet bedenken. Maar dat maakt het juist super leuk! Hierdoor wordt niet alleen mijn Frans, maar ook m'n Engels beter! Toch probeer ik wel zoveel mogelijk Frans met iedereen te praten. Aan het begin vond ik het spannend om dat te doen, maar ik merk nu al vooruitgang en dat ik toch wel veel voor elkaar krijg met mijn kennis. Dus dat is super leuk! In de middagen ging ik vaak wat praktische dingen regelen: buskaarten aanvragen waarmee ik met korting de omgeving, de rest van de Provence, kan gaan verkennen. 's Avonds gingen we vaak op stap en ik ben ook al twee keer wezen hardlopen hier in de prachtige omgeving. Daarnaast zijn we met een groep buitenlandse studenten op Aix-cursie (lees excursie ;)) geweest naar Marseille waar we de boot hebben genomen naar een eiland met een kasteel, Château d'If. Verder heb ik een rondleiding over de campus gehad (wat niet echt heel zinnig was omdat er weinig tot niks werd uitgelegd). Het enige wat me duidelijk werd, is dat ik vanaf volgende week college heb in een soort van barakken. Dit komt omdat ze de campus aan het renoveren/verbouwen zijn wat zorgt voor één groot kabaal hier. Door deze werkzaamheden zijn er dus ook gebouwen voor een deel gesloten. Daardoor is er hier sprake van één grote chaos. Niemand weet waar je moet zijn om je in te schrijven voor de vakken, mijn mentor wist ook niet hoe hij me kon helpen en waar de lokalen precies zijn. Lekker onduidelijk dus. Maar ik denk dat ik het nu wel heb gevonden waar ik maandag moet wezen. Even voor de volledige informatie, ik ga hier vakken Kunstgeschiedenis doen, en dan vooral moderne kunst.

En wat kunst betreft kom ik hier zeker aan m'n trekken. Er zijn hier prachtige musea, zowel in Aix als in de omgeving. Half september wil ik in m'n eentje naar Nice om daar o.a. wat musea te bezoeken. Vandaag ben ik in het atelier van Paul Cézanne geweest (zie foto). Dit was erg leuk om een keer te hebben gezien! Ook ben ik nog naar een plek geweest van waaruit je een prachtig uitzicht had over de omgeving van Aix (o.a. de berg Sainte Victoire (zie foto)).

Ik denk dat ik het voorlopig even hier bij laat! Ik hoop dat jullie een beetje een indruk hebben gekregen van de afgelopen twee weken hier! Morgen (zondag) ga ik waarschijnlijk naar het strand en vanaf maandag beginnen mijn colleges. Ik zal proberen zo om de twee weken een bericht te schrijven, maar ik zal even kijken of dit allemaal lukt!

Vragen/Reageren hieronder of per Whatsapp mag uiteraard, vind ik alleen maar leuk! :)

Dikke bisous vanuit een zonnig Aix! xx

Wouter

  • 06 September 2015 - 00:28

    Marleen:

    Super knap geschreven Wouter wat een verhaal, je kunt straks er een heel boek van binden!
    Ben al nieuwsgierig voor het vervolg!
    Heel veel plezier verder en genieten maar

    Groetjes uit het koude zeeland

  • 06 September 2015 - 08:54

    Marjolein:

    Haha, superleuk verhaal Wout! Geniet van je stranddag vandaag (vraag ons maar niet wat voor weer het hier is...) en succes met je colleges morgen!

    Dikke kus van je nicht! xx

  • 06 September 2015 - 10:02

    Annie:

    Mooi verhaal Wouter ,heb ervan genoten. Door je enthousiasme over de streek zou ik bijna zin krijgen om daar ook eens een kijkje te nemen. Ik wilde nooit naar Frankrijk ,maar wie weet. Zie uit naar je volgende verhaal. Groeten Annie

  • 06 September 2015 - 12:54

    Pap:

    Ha Wout, leuk stuk en foto's. Het lukt al aardig om te genieten zo te lezen. Succes morgen met de colleges. X pap

  • 06 September 2015 - 13:24

    Mam:

    Hé Wout, je leeft daar al als een echte Fransoos met je wijntjes, olijfjes, pleintjes en cafeetjes. Leuk al die verhalen over nieuwe vrienden!! Succes volgende week! Xx

  • 06 September 2015 - 16:32

    Tanti:

    Hey Wout,

    Ze zeggen wel eens: je kunt er een boek over schrijven maar ik denk dat het een hele encyclopedie gaat worden. Heel veel succes met je studie en het genieten daar..................maar.dat zal wel lukken!
    Tanti, Hans, Jens en Marit xx

  • 07 September 2015 - 23:33

    Mirthe :

    Ha broer,

    Goede raad van je grote zus:
    Keep calm and enjoy!! (mijn Engels is beter dan mijn Frans).

    I'm aix-citing to come over! Tot snel!!

    Bisous
    Je zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Aix-en-Provence

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Januari 2016

Aix-en-Paradis

01 November 2015

Lang gewacht, toch gekregen.

30 September 2015

Pauperheid en Zaligheid!

05 September 2015

Aix-citing!
Wouter

Actief sinds 05 Sept. 2015
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 2997

Voorgaande reizen:

05 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: